17 ТРАВНЯ 2019 VS 19 ЛЮТОГО 2016: КОЛИ ПРИПИНИЛАСЬ «ЄВРОПЕЙСЬКА УКРАЇНА»?

 

Останні кілька місяців політичне життя в Україні бурлить, кипить, вирує: найгарячіші вибори Президента з їх приголомшливим результатом, потім «гойдалки» з визначенням дати інавгурації, а сьогодні от «несподівана» заява партії «Народний фронт» про вихід з коаліції.

На сьогоднішньому засіданні Верховної Ради Голова депутатської фракції зазначеної партії у Верховній Раді Максим Бурбак проголосив «…про вихід з діючої коаліції, припинення її діяльності 17 травня 2019 року та про ініціативу формування нової коаліції з новим порядком денним. Відповідно до Конституції упродовж 30 днів буде формуватися нова коаліція».

Політологи пояснюють це рішення тим, що припинення існування у Парламенті коаліції унеможливлює достроковий розпуск новообраним Президентом Верховної Ради України.

Нагадаємо, що відповідно до статті 90 Конституції Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до статті 83 цієї Конституції. Але при цьому повноваження Ради не можуть бути достроково припинені Президентом в останні шість місяців строку повноважень Парламенту.

Згідно зі статтею 79 Основного Закону повноваження народних депутатів України починаються з моменту складення присяги. Присягу зачитує найстарший за віком народний депутат України перед відкриттям першої сесії новообраної Верховної Ради України, після чого депутати скріплюють присягу своїми підписами під її текстом.

Стаття 82 Конституції встановлює, що Верховна Рада України збирається на першу сесію не пізніше ніж на тридцятий день після офіційного оголошення результатів виборів.

Відповідно до статей 98 та 99 Закону України «Про вибори народних депутатів України» Центральна виборча комісія не пізніш як на п’ятнадцятий день з дня голосування встановлює результати виборів депутатів у загальнодержавному окрузі та у відповідних одномандатних округах.

Порахуємо:

1) Чергові парламентські вибори мають відбутись 27 жовтня.

2) ЦВК має оголосити офіційні результати голосування до 10 листопада включно.

3) Новообрана Рада має зібратись на своє перше засідання до 10 грудня.

Факти за пунктами 2 та 3 можуть відбутись у будь-який день з визначеного для їх здійснення строку, відповідно, теоретично кінцева дата для того, щоб розпустити Раду, – 10 червня 2019 року.

Враховуючи зазначене, а також, що згідно зі статтею 104 Основного Закону новообраний Президент України вступає на пост з моменту складення присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради України (саме це засідання Ради в народі і називають «інавгурацією»), а вчора Парламентом було ухвалено рішення провести інавгурацію новообраного Президента України Володимира Зеленського 20 травня, народні обранці всерйоз побоюються, що одним з перших рішень нового Президента після його вступу на посаду все ж може бути рішення про достроковий розпуск Ради.

Аби унеможливити це, депутати вирішили здійснити хитру комбінацію та припинити існування коаліції депутатських фракцій «Європейська Україна», створеної 27 листопада 2014 року на підставі Угоди між депутатськими фракціями політичних партій «Народний фронт», «Блок Петра Порошенка», «Об’єднання Самопоміч», «Радикальна партія Олега Ляшка» та «Всеукраїнське об’єднання Батьківщина», до набуття новообраним Президентом повноважень.

Остаточну крапку в існуванні цієї коаліції нібито мав поставити вихід з неї фракції Політичної партії «Народний фронт», адже відтепер починає відліковуватись тридцятиденний строк для створення нової коаліції депутатських фракцій у Парламенті, впродовж якого Президент не може достроково припинити повноваження Парламенту, і спливає він 17 червня.

Та чи справді це рішення має такі принципові наслідки у відносинах з новообраним Президентом? Чи дійсно воно вплине на можливість розпустити Верховну Раду? Наша відповідь – таке рішення все одно залишиться на розсуд Президента. І ось чому.

Насправді стан справ зовсім не такий, як його нам намагаються представити народні обранці, адже коаліція депутатських фракцій припинила своє існування набагато раніше.

Так, пунктом 1.2. Розділу 1 Частини Б «Регламент Коаліції» Угоди про Коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» передбачено, що Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України восьмого скликання формується депутатськими фракціями, що уклали Коаліційну угоду. Розділ 7 зазначеної частини встановлює, що Коаліція припиняється у разі, зокрема, зменшення чисельного складу Коаліції до кількості народних депутатів, меншої, ніж визначено Конституцією України.

Стаття 83 Конституції встановлює, що до складу коаліції депутатських фракцій входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України, а стаття 76 визначає конституційний склад Верховної Ради України у кількості 450 народних депутатів України. Половина від 450: 225 + 1 = 226. Тобто, кількісний склад коаліції мають складати мінімум 226 народних депутатів України.

2 вересня 2015 року з коаліції офіційна вийшла депутатська фракція «Радикальної партії Олега Ляшка» шляхом оголошення Головою фракції Олегом Ляшком про це рішення на засіданні Верховної Ради України.

18 лютого 2016 року тодішній Спікер Парламенту Володимир Гройсман на засіданні Верховної Ради офіційно оголосив про вихід з коаліції депутатських фракцій «Європейська Україна» депутатської фракції  «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», а на засіданні Ради 19 лютого 2016 року – про аналогічне рішення депутатської фракції Політичної партії «Об’єднання «Самопоміч».

З того моменту і до сьогодні коаліцію депутатських фракцій складали депутатські фракції політичних партій «Блок Петра Порошенка» та «Народний фронт». Згідно з даними офіційного веб-сайту Верховної Ради до складу фракції політичної партії «Блок Петра Порошенка» входить 135 народних депутатів, а до складу фракції політичної партії «Народний фронт» – 80. Шляхом використання простої арифметики складаємо 135 + 80 = 215. 215 ˂ 226.

Отже, припинення існування коаліції відбулось не на підставі сьогоднішнього рішення фракції «Народний фронт». Насправді фактично вона припинила своє існування ще 19 лютого 2016 року з виходом з її складу депутатської фракції Політичної партії «Об’єднання «Самопоміч».

Апарат Верховної Ради на численні запити ЗМІ не надавав поіменний список коаліції депутатських фракцій нібито з підстав того, що він відповідно до норм чинної редакції Регламенту Верховної Ради України не наділений функціями визначення складу депутатського корпусу за коаліційною приналежністю чи ведення списків, які б містили подібну інформацію. Безсумнівно, що такою відповіддю Рада прикривала реальну відсутність парламентської коаліції.

Встановивши факт неіснування у Парламенті коаліції з 19 лютого 2016 року, поміркуємо, а чи взагалі є сенс Президенту розпускати Верховну Раду?

Спробуємо припустити, що ні, адже від сьогоднішнього рішення він може і виграти, правильно і вчасно перекладаючи всю відповідальність перед виборцями за стан справ в країні на парламентську більшість.

Без коментарiв

Додати свiй коментар