ЯК ПОВЕРНУТИ УКРАЇНІ ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНІ ТЕРИТОРІЇ?

Відповідь на це питання спільно шукали представники політичних партій і громадськість, які завітали на круглий стіл, організований ГО «ЕкспертиЗА Реформ».

Під час заходу експерти громадської організації «ЕкспертиЗА Реформ» презентували харківському загалу розроблену модель повернення тимчасово окупованих територій, що має на меті ініціювання нового перемовного процесу під назвою «Мінськ–3». Експерти Олександра Дейнеко та Анна Гончар звернули увагу на необхідність модифікації Мінського формату шляхом розширення кола суб’єктів і зміни змісту домовленостей.

В основі нового перемовного процесу – ідея солідарної відповідальності країн-підписантів Будапештського меморандуму за невиконання своїх зобов’язань перед Україною. Метою перемовин є укладання нового міжнародного договору «Про припинення військової агресії РФ проти України, відновлення територіальної цілісності та державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях та їхню реінтеграцію до складу України», сторонами якої мають стати, з одного боку – Україна, з іншого – РФ, США, Великобританія (як порушники Будапештського меморандуму) та Німеччина і Франція (як учасники Нормандського формату).

Договір має передбачати комплекс заходів, спрямованих на припинення військової агресії, відновлення територіальної цілісності та державного суверенітету України шляхом звільнення і повернення Україні окупованих територій та їхню повноцінну реінтеграцію до складу України, компенсацію збитків та інші аспекти подолання наслідків військової агресії проти України. Кожна зі сторін Угоди матиме свої зобов’язання. Договір включатиме особливі гарантії її виконання та передбачатиме сувору відповідальність за недотримання її положень.

Круглий стіл також став дискусійним майданчиком, який дозволив ознайомитись із позиціями різних політичних сил щодо сценаріїв розв’язання міжнародного збройного конфлікту і особливостей повернення тимчасово окупованих територій.

На жаль, на запрошення презентувати свої позиції відреагували не всі політичні сили. Від участі в заході відмовились представники БПП «Солідарність», «Народний фронт», Радикальна партія Олега Ляшка, «Опозиційний блок», «За життя», «Відродження», «Наш край», «Громадсько–політичний рух Валентина Наливайченка «Справедливість», ВО «Батьківщина».

Присутні на заході представники політичних партій скористалися нагодою презентувати партійне бачення з теми круглого столу і висловлювались у вільному порядку за пропозицією модератора.

На думку голови Харківської обласної організації політичної партії «Об’єднання «Самопоміч», народного депутата України Романа Семенухи, підписання Мінських угод фактично стало реалізацією кремлівського сценарію. «Сьогодні українська влада чітко виконала «кремлівський сценарій» – в мінських домовленостях, Ви не знайдете слова «Крим», «окупація Криму», ви знайдете лише слова «окремі території Луганської і Донецької області», – зазначив пан Семенуха. Він також звернув увагу на недоцільність запровадження миротворчої місії ООН і на необхідність запрошення іноземних країн до участі в економічному розвитку України, що, у свою чергу, сприятиме наданню ними військової підтримки в боротьбі з агресором. «Стратегій не так багато, стратегій, які спрямовані на те, що українська держава – це найвища цінність цього народу. Це прямий військовий договір із США і ще окремими країнами… Якби тут сьогодні був присутній економічний американський інтерес, Америка ставала би більш справжнім економічним і безпековим партнером», – підкреслив народний депутат.

Учасниця президентських праймеріз політичної партії «УКРОП», заступник голови Київської міської організації партії «УКРОП» Ірина Головатенко висловила суголосні думки щодо необхідності розгляду питання повернення Криму. На її думку, зацікавити іноземних партнерів допомогти Україні повернути тимчасово окуповані території може зміна системи місцевого самоврядування і позбавлення толерантності до корупції в Україні.  «Це буде найпершим знаком для наших іноземних партнерів, що Україна готова до змін. І саме тоді наших іноземних партнерів можна буде залучати до співпраці не тільки на  політичному, але й на економічному підґрунті», – підкреслила пані Ірина.

Спікерка також акцентувала на необхідності розірвання економічних відносин з РФ і запровадження потужних економічних санкцій не лише ззовні, але й у середині країни (зокрема щодо тих юридичних і фізичних осіб, які представляють агресора в нашій країні і отримують прибутки). У розробленні стратегії реінтеграції тимчасово окупованих територій варто, на переконання пані Ірини, давати чіткі сигнали для розуміння тих людей, які живуть на окупованих територіях: «Вони мають усвідомлювати, що Україна з ними, і що Україна їх не кинула» – відзначила пані Головатенко. У той же час спікерка акцентувала на необхідності притягнення до кримінальної відповідальності людей, які брали участь у подіях, що призвели до збройного конфлікту/анексії території.

Голова Харківської обласної організації ВО «Свобода» Ігор Швайка озвучив 10 кроків повернення тимчасово окупованих територій, викладених у програмі політичної партії. Усі вони стосуються відновлення територіальної цілісності та подолання наслідків окупації. Запропонований ВО «Свобода» шлях – військовий план звільнення Кримського півострова та Донбасу з блокадою тимчасово окупованих територій до повної деокупації. Спікер наголосив проти надання особливого статусу для будь-яких адміністративно-територіальних одиниць у складі України – як і щодо чинної автономії Криму, так і щодо теоретичної можливості такого статусу для Донбасу. Вибори до органів місцевого самоврядування на тимчасово окупованих територіях (як і вибори до ВРУ), на переконання пана Швайки, має бути проведено лише після повної деокупації, завершення адміністративно-територіальної реформи та перепаспортизації населення. Ігор Швайка вважає, що необхідно притягнути до кримінальної відповідальності та позбавити громадянства всіх, хто працював на окупаційну адміністрацію, брав участь у бойових діях проти українських підрозділів та вчиняв інші злочини. Реінтеграційні заходи втілюватимуться в життя після повної деокупації території.

Голова Харківської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція» Юрій  Шишкін зазначив: «То, что касается Минска  – это была большая ошибка, это было предательство, и вполне понятно, что не могло быть иначе, ибо Президент, который имеет бизнес в России, продолжает его иметь – Липецкая  кондитерская фабрика продолжает работать», наголосивши на наявності двох варіантів вирішення поточної ситуації. Перший із них – гальмування процесу (фактично те, що відбувається зараз); а другий – варіант примусу. На думку пана Шишкіна, має бути застосовано механізми міжнародної військової допомоги: «Для того, чтобы принудить российскую сторону вернуть нам сначала границу, вывести войска и так далее здесь должны быть включены механизмы международной военной помощи, но не с точки зрения агрессии, а с точки зрения того, чтобы на нашей территории располагались иностранные военные базы». Головну проблему гальмування процесу повернення тимчасово окупованих територій представник політичної партії «Громадянська позиція» вбачає у сучасній політичній еліті, що перебуває у владі. Спікер акцентував:“Покуда нынешняя политическая элита находится у власти этот вопрос не будет продвигаться. Всё зависит от того, каким образом мы приведем нормальных людей во власть, которые начнут реализовывать реформы реально в стране, которые восстановят международное доверие к Украине”.

Голова Харківського міського осередку політичної партії “ДемАльянс” Денис Ліхачов підтримав думку про те, що мінські домовленості завели країну у патову ситуацію, зазначивши, що єдиний їхній позитивний момент – обмін полоненими й заморожена фаза військового протистояння. Сценарій розв’язання збройного конфлікту представник «ДемАльянсу» вбачає у мирному дипломатичному шляху з повною заміною існуючого Мінського формату із залученням нових міжнародних партнерів – країн Будапештського меморандуму. Щодо напрямів реінтеграції, на думку пана Ліхачова, на окупованій українській території Сходу та Криму має бути поновлено українську владу, актуальним є проведення місцевих виборів після відновлення контролю над кордоном. Що стосується питання відповідальності осіб, які брали участь у військових діях, вони, на переконання представника «ДемАльянсу», підхід має бути диференційованим: «По питанню відповідальності осіб, які брали участь у військових діях, які вбивали українців – вони звичайно мають понести покарання. Але щодо питання тих людей, які, можливо виходили на мітинги на підтримку ДНР так званої, – ці люди, я думаю, мають право на певну реабілітацію в очах суспільства». Пан Ліхачов підтримав ідею щодо зв’язку вирішення питання повернення окупованих територій і приходом до влади в Україні нових політичних сил.

Член Ради політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» у м. Харків Сергій Яровий солідарний із позицією представника «ДемАльянсу» щодо неспроможності чинної влади вирішити питання повернення тимчасово окупованих територій. Пан Яровий акцентував на необхідності посилення позицій неокупованої України на військовій, політичній, економічній і міжнародній арені. Щодо пошуку шляхів відшкодування збитків спікер наголосив таке: «Росія нікому нічого просто-так не давала і не віддасть, тому українська влада повинна націоналізувати усі російські підприємства в Україні, це по-перше. По-друге – міжнародні суди на територіях західних країн. Щоб вони конфісковували це майно на користь України». Представник політичної партії “Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі” підтримав ідею диференціації відповідальності осіб, що мешкають на окупованих територіях.

Евристичні думки в ході дискусії висловили представники наукової спільноти, присутні на заході. Зокрема, доктор юридичних наук, академік Національної Академії правових наук України пан Микола Кучерявенко акцентував на необхідності реалізації не лише територіальної, але й, насамперед, соціальної реінтеграції. На його думку, реінтеграція має складатись з чотирьох аспектів:

  • реінтеграція громадян з територій, що були окуповані, а зараз є підконтрольними Україні (особливо тісно слід працювати із дітьми);
  • реінтеграція громадян з окупованих наразі територій ЛНР і ДНР (передусім блокування російського телебачення);
  • реінтеграція військових, особливо 22–24 років, оскільки у них повністю відсутні професійні навички і знання, необхідні для мирного життя;
  • реінтеграція тимчасово переміщених осіб на контрольованій Україною території (зокрема, потрібно залучати до вишів молодь, яка пережила війну, для тісного ознайомлення іншого населення з реаліями війни).

Учасник круглого столу, доктор соціологічних наук Ігор Рущенко відзначив, що «Зараз іде світова гібридна війна, і це виклик, який Путін кинув світовому співтовариству, західній цивілізації, і для нього ми є тільки одним фронтом. В цій глобальній війні є Український фронт. Проблема почнеться вирішуватись, коли буде поставлена крапка в світовій війні, як було в першій світовій, в другій». Щодо стратегії реінтеграції пан Рущенко поділяє думку пана Кучерявенка про необхідність реалізації концепції соціальної реінтеграції. При цьому він окреслив наявність низки проблем, які держава і суспільство мають ураховувати:

  • невирішеність питання, хто такі колаборанти;
  • великий відсоток безробіття на Донбасі – близько 50 %;
  • величезна кількість переселенців – близько 2 млн.;
  • наявність епідемій на окупованих територіях;
  • небезпечна екологічна ситуація на Донбасі;
  • несприятлива криміногенна ситуація на Донбасі (багато зброї, криміналітету, велика ймовірність організації антиукраїнського підпілля);
  • загроза електорального реваншу на Донбасі;
  • необхідність закрити російський кордон.

Доцент кафедри кримінології і кримінально-виконавчого права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого Валерій Оболенцев у своєму виступі зазначив: «Якщо будуть масштабні військові дії – нам буде, чим відповісти. І відповісти на території агресора». На його думку, під час реінтеграції слід враховувати небезпечну криміногенну ситуацію на Донбасі. Питання відшкодування найбільш ефективно може бути вирішено за допомогою міжнародних судів. А от щодо питання про відповідальність осіб, то тут треба враховувати, що кримінальне покарання не є основним механізмом подолання криміногенної ситуації. На думку пана Оболенцева, слід зробити акцент на пропаганді здорових моральних цінностей і патріотизму.

Громадський діяч, віце-президент громадської організації «Товариство учасників руху» Віктор Козоріз порушив питання про те, чи потрібна запропонована експертами нова Угода «Мінськ–3» мешканцям Донбасу. На його думку, слід робити акцент на соціальній реінтеграції, а не лише територіальній. Для цього треба підвищити соціальні стандарти життя в Україні. «У мене постійно виникають асоціації із східною і західною Німеччиною. Коли у нас соціальні стандарти в Україні будуть вищими, такими, що через стіну до нас, через ці кулеметні загороджувані загони люди з Донбасу будуть перелазити сюди жити, бо тут буде вища пенсія, бо тут буде робота, будуть вищі соціальні стандарти – оце буде початком реінтеграції» – підкреслив пан Козоріз.

Поетеса, член спілки письменників України Ніна Виноградська наголосила на необхідності патріотичного виховання сучасної української молоді як на одному з ключових аспектів соціальної реінтеграції.

Президент Харківського фонду місцевої демократії Ольга Мірошник зауважила, що за умов війни реінтеграція неможлива, тому спочатку необхідно здійснювати пошук шляхів до миру. Також вона зазначила, що нинішня влада не здатні щось змінити у ситуації повернення тимчасово окупованих територій, оскільки сьогодні ми маємо адміністративну модель радянської структури влади, яку необхідно терміново змінювати.

Незважаючи на плюралізм думок, які пролунали в ході дискусії, учасники круглого столу об’єднались довкола таких ідей:

  • мінський процес потребує перегляду і модифікації;
  • повноцінна реінтеграція тимчасово окупованих територій не є можливою без реінтеграції соціальної;
  • питання одночасного повернення всіх тимчасово окупованих територій (Донбасу і Криму) має бути на порядку денному всіх гілок влади в Україні;
  • українська влада має пропонувати суспільству стратегії повернення тимчасово окупованих територій, готуючи для цього відповідну законодавчу базу.

Важливим здобутком круглого столу стало усвідомлення наявності двох «полюсів» повернення тимчасово окупованих територій – власне територіальної деокупації і соціальної реінтеграції.

Серед тих питань, які залишилися відкритими під час виступів представників політичних партій і учасників круглого столу, нагальними є такі:

  • актуальна оцінка стану військової підготовленості України до розгортання військового сценарію повернення тимчасово окупованих територій;
  • питання визначення шляхів компенсування Україні збитків, завданих за час окупації;
  • система критеріїв диференціації притягнення до відповідальності осіб, які брали участь у подіях, що призвели до збройного конфлікту/анексії території;
  • ініціативи щодо створення державних програм і законопроектів з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

Навряд чи можна сподіватись на те, що наступні українські вибори і очікувана зміна влади автоматично нададуть українському суспільству відповідь на питання «Як повернути тимчасово окуповані території?». Значні втрати чотирирічної війни зобов’язують нас діяти тут і зараз: державі – посилювати наш військовий потенціал і перемовні позиції на міжнародній арені, одночасно готувати законодавче підґрунтя для подальшої реінтеграції; суспільству – активно розробляти і пропонувати бачення сценаріїв повернення тимчасово окупованих територій, формувати громадський дискурс в усіх аспектах реінтеграції, шукати компроміс у найгостріших питаннях.

Як засвідчила дискусія учасників круглого столу, відповідь на питання «Як повернути Україні анексований Крим і окупований Донбас?» криється не лише у сценаріях дипломатичних перемовин, залученні миротворців чи у стратегії військових операцій – вона міститься у здатності розділеного війною українського народу об’єднатись і у політичній спроможності і волі чинної української влади це об’єднання забезпечити.

 

No Comments

Post a Comment