ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ФОРМУВАННЯ ТЕРИТОРІЙ ГРОМАД: ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА МАЙБУТНЄ ЧИ ФОРМАЛЬНІСТЬ?

Щиро підтримуючи реформу з децентралізації влади, метою якої
є створення в Україні спроможних та самодостатніх територіальних громад
і, як наслідок, дієвого та ефективного місцевого самоврядування, наша Громадська організація вивчає досвід першопрохідців у процесах об’єднання територіальних громад.

Зазначена робота надає можливість з перших вуст дізнатись як про перемоги й надбання, так і про «вузькі» місця й проблеми реформи з децентралізації.

Сьогодні присвятимо свій огляд одному, на перший погляд, суто процедурному питанню – Перспективним планам формування територій громад області.

Питання розроблення, схвалення та затвердження перспективних планів врегульоване лише однією і, як це не алогічно, – останньою статтею в Законі України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Проте, навряд чи хтось має сумніви, що розробка перспективних планів формування територій громад області є одним з найвідповідальніших кроків на довготривалому та нелегкому шляху децентралізації влади, адже саме від цього залежить не тільки подальший розвиток місцевого самоврядування,
а й територіальна організація влади в Україні.

Поряд із тим, що чинне законодавство України передбачає саме добровільне об’єднання територіальних громад, функції щодо розробки перспективних планів Законом не даремно були покладені на місцеві органи виконавчої влади – місцеві державні адміністрації, а їх схвалення (перед затвердженням Урядом) – на обласні ради.

Така відповідальна робота передбачала застосування при розробці перспективних планів повної та об’єктивної інформації про джерела та обсяги доходів і видатків майбутніх ОТГ, врахування історичних, природних, географічних та інших особливостей територій, й, безумовно, думку громадськості, яка може бути висловлена й почута лише за умови широкого громадського обговорення цього питання саме на місцях – у громадах
(а не лише у кабінетах чиновників).

Результати моніторингу публічної інформації про здійснення розробки й схвалення проектів Перспективних планів у різних областях України наочно продемонстрували два підходи до виконанні цієї досить важливої справи, які жартома можна назвати: «більш формальний» та «більш відповідальний».

З формальним підходом до розробки перспективного плану впоралися майже всі. Так, до кінця 2015 року перспективні плани усіх областей, за винятком Закарпатської, були затверджені Урядом (з незрозумілих причин Перспективний план Закарпатської області не затверджений Урядом й до цих пір).

Після цієї роботи у переважній кількості областей формування плану на перспективу фактично зупинилося, й зміни до перспективного плану, які наочно необхідні, частіше за все вносяться до плану не перед об’єднанням територіальних громад, а вже фактом такого об’єднання (задля того, щоб новостворена ОТГ змогла отримати передбачену Законом державну підтримку). На жаль, місцева влада пішла саме цим шляхом.

Інший підхід до процесу формування та внесення змін до перспективних планів є діаметрально протилежним, оскільки демонструє
по-справжньому державницьке, прогресивне й відповідальне ставлення чиновників до результатів своєї праці. Це той випадок, коли після першого затвердження перспективного плану робота з цього питання не тільки не зупинилась, а, навпаки, перейшла в ще більш активну фазу й фактично «йде пліч о пліч» з процесом добровільного об’єднання громад.

На жаль, такий підхід є майже унікальним, адже таке відповідальне ставлення до формування Перспективних планів ми змогли побачити лише на Львівщині.

Так, у Львівській області процес формування Перспективного плану триває з початку літа 2015 року й до цього часу. За цей період керівництво Львівської обласної державної адміністрації спільно із головами громад та депутатським корпусом місцевих рад Львівщини провели докладну інформаційно-роз’яснювальну роботу та широке громадське обговорення щодо перспектив майбутнього об’єднання територіальних громад у всіх районах Львівської області. Під час такої роботи близько 350 зустрічей із жителями громад безпосередньо здійснили перший заступник голови Львівської обласної державної адміністрації Ростислав Замлинський та радник голови Львівської обласної державної адміністрації Віталій Корецький.

Результатом такої спільної праці стало узгоджене прийняття Львівською обласною радою 16 змін до Перспективного плану, що стосувалося корегування перспектив об’єднання територіальних громад у 17 районах Львівської області. І хоча сьогодні Львівська область не увійшла до п’ятірки лідерів за кількістю новостворених ОТГ, цей процес на Львівщині триває доволі активно та усвідомлено з боку, перш за все, самих мешканців територіальних громад. Після проведення перших виборів у новостворених ОТГ 29 жовтня поточного року на Львівщині повноцінно функціонуватимуть вже 35 ОТГ.

З успіхами першопрохідців серед ОТГ на Львівщині Ви можете ознайомитись у нашому відеосюжеті «Досвід об’єднаних територіальних громад Львівщини» http://www.expertreform.com.ua/2017/09/26/dosvid-ob-yednanyh-terytorialnyh-gromad-lvivshhyny/.

Виявляється, що ані недостатня законодавча урегульованість питання розробки Перспективних планів, ані принцип добровільності об’єднання територіальних громад не є перешкодою для виваженого та якісного планування процесів об’єднання територіальних громад в областях. Головне, як то кажуть, щоб було бажання вже сьогодні відповідально ставитися до виконуваної роботи та власним прикладом змінювати майбутнє України на краще!

No Comments

Post a Comment