ФІНАНСОВА «ШПАРГАЛКА» ДЛЯ ОТГ

Беззаперечно, що основним стимулом до створення об’єднаних територіальних громад є фінансова мотивація. Громади до об’єднання зацікавлюють різного роду субвенціями, додатковими бюджетними надходженнями, можливостями отримання грантів від міжнародних донорів тощо. Пропонуємо детально розібратися, які ж саме джерела додаткових фінансових надходжень отримають громади у разі об’єднання.

 

  1. ДЕРЖАВНИЙ РІВЕНЬ.

 

СУБВЕНЦІЯ НА ФОРМУВАННЯ ІНФРАСТРУКТУРИ ВІДПОВІДНОЇ ОТГ

 

Субвенція закладається щороку у Державний бюджет із розрахунку на кількість створених у цьому році об’єднаних громад, у яких вже проведені вибори і які перейдуть на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом з 1 січня наступного року.

Враховуючи, що пропозиції щодо надання фінансової підтримки об’єднаній територіальній громаді вносяться не пізніше 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому передбачається надання такої фінансової підтримки, ймовірність отримати цю субвенцію у перший рік свого існування більша у тих ОТГ, які процедурно завершили своє створення у першій половині півріччя. Ті громади, яки «запрацювали» у другому півріччі, отримають цю субвенцію у наступні роки.

Загальний обсяг фінансової підтримки розподіляється між бюджетами об’єднаних територіальних громад пропорційно до площі об’єднаної територіальної громади та кількості сільського населення у такій територіальній громаді з рівною вагою обох цих факторів.

Зверніть увагу, що в розрахунок цієї субвенції йде саме сільське населення, тобто, чим більше саме сіл входить до складу ОТГ, тим більшим може бути розмір субвенції («грубий» підрахунок при однаковій площі території громади). Такий підхід держави можна цілком зрозуміти, адже з урахуванням отриманої нами радянської спадщини порівняти інфраструктуру сіл і міст практично неможливо.

Субвенція надається для формування інфраструктури об’єднаної територіальної громади, що належить до комунальної власності, та може спрямовуватися, зокрема, на:

  • нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт вулиць, доріг, мостів, переходів комунальної власності, що поліпшують доступність жителів до об’єктів та установ, у яких надаються адміністративні, соціальні та інші послуги;
  • будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах;
  • закупівлю транспортних засобів для підвезення дітей до навчальних закладів, пожежної і спеціальної рятувальної техніки та пожежно-рятувального оснащення;
  • нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів водопостачання та водовідведення, об’єктів поводження з відходами;
  • здійснення інших заходів щодо об’єктів комунальної форми власності, які є важливими для посилення спроможності територіальної громади.

Для отримання субвенції ОТГ складає спеціальну проектну заявку та подає її до комісії, утвореної при Мінрегіоні.

Заступник керуючого справами Львівської обласної ради Іван Собко радить використовувати кошти субвенції на глобальні речі – наприклад, будівництво амбулаторій, дитсадків, ЦНАПів та інших об’єктів, які заздалегідь мають потенціал та будуть створені на перспективу. Не є доцільним розпорошування коштів субвенції на дрібні незначні речі типу освітлення вулиць, поточний ремонт доріг. На таки цілі краще використати власні бюджетні кошти. Ми цілком погоджуємось з такою думкою, адже грамотні менеджери-управлінці, як і бізнесмени, розуміють важливість планування та цінність довготривалих проектів.

 

Правова база регулювання: стаття 10 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 р. № 200.

 

ДЕРЖАВНИЙ ФОНД РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

 

Кошти державного фонду регіонального розвитку визначаються законом про Держбюджет та спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку (у тому числі проектів співробітництва та добровільного об’єднання територіальних громад), що мають на меті розвиток регіонів, створення інфраструктури індустріальних та інноваційних парків, спортивної інфраструктури і відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегіях розвитку регіонів.

Проекти, спрямовані на підтримку об’єднання територіальних громад, повинні відповідати пріоритетам, визначеним регіональною стратегією розвитку, та бути спрямованими на посилення інфраструктурної спроможності об’єднаної громади, утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Місцеві бюджети мають забезпечити співфінансування проекту у розмірі 10 відсотків від його загальної суми.

Попередній відбір проектів здійснюють комісії, утворені при регіональних держадміністраціях, а остаточний – конкурсна комісія, утворена так само при Мінрегіоні.

Керівництво Мерефʼянської ОТГ зауважило, що процедура відбору проектів на ДФРР є занадто ускладненою, і реально не у всіх громадах знайдуться спеціалісти, які зможуть правильно розібратися з усіма перипетіями складання проектної заявки.

Хоча Геннадій Зубко відзвітував, що за кошти ДФРР на Харківщині цього року реалізується 12 проектів на 177,7 млн грн (http://decentralization.gov.ua/news/item/id/6698 ). Найяскравіший приклад використання цих коштів – будівництво школи у смт Пісочин. Крім того, це проекти у галузях освіти, спорту, культури, охорони здоров’я, ЖКГ.

 

Правова база регулювання: стаття 24-1 Бюджетного кодексу України, постанова Уряду від 18 березня 2015 р. № 196 «Деякі питання державного фонду регіонального розвитку».

 

ОСВІТНЯ ТА МЕДИЧНА СУБВЕНЦІЇ

 

Кошти цих субвенцій можуть бути спрямовані до бюджетів об’єднаних територіальних громад у разі прийняття ними у власність розташованих на їхній території відповідних навчальних та медичних закладів зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст від районних рад.

Освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників, а медична – для оплати поточних видатків на охорону здоров’я, крім видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Залишки коштів за цими субвенціями на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і можуть використовуватися у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів та закладів охорони здоров’я.

Хоча у Мерефʼянській ОТГ зауважили, що коштів субвенції все одно ледве вистачає на встановлені видатки на освіту. Так, при тому, що в 2017 р. освітньої субвенції надано 27,105 млн.грн., додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я 7,679 млн.грн. за рахунок власних коштів на поточне утримання загальноосвітніх закладів спрямовано 10,5 млн.грн., на капітальні видатки – 2,0 млн.грн. Тобто для утримання в належному стані приміщень, забезпечення необхідним інвентарем, сплати комунальних послуг, харчування дітей органи місцевого самоврядування змушені відволікати значну частину власних коштів. При цьому місцеві громади практично позбавлено можливості спрямовувати власні кошти на розвиток та модернізацію бюджетних установ та об’єктів житлово-комунальної галузі. Підтверджують існування такої проблеми і на Львівщині.

 

Правова база регулювання: пункт 3 частини першої статті 89 та пункті 3 частини першої статті 90, статті 103-2 та 103-4 Бюджетного кодексу України, постанови Уряду від 14 січня 2015 р. № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» та від 23 січня 2015 р. № 11 «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам».

 

ОБЛАСНИЙ РІВЕНЬ

 

КОНКУРСИ ПРОЕКТІВ ДЛЯ ГРОМАД

 

Майже в кожній області затверджені відповідні положення, які дозволяють на конкурсній основі відібрати найкращі проекти, розроблені в тому числі і ОТГ, щодо розвитку певних напрямків інфраструктури, культури, спорту, довкілля тощо у цій громаді на умовах спільного фінансування таких проектів з обласного бюджету та бюджету громаду.

Наприклад, таким є конкурс міні-проектів розвитку територіальних громад «Разом у майбутнє» на Харківщині, конкурс мікропроектів на Львівщині.

Так, у 2017 році переможцями конкурсу міні-проектів «Разом у майбутнє» став 21 проект, поданий конкурсантами з об’єднаних територіальних громад Харківщини (2 – з Чкалівської, 1 – з Роганської, 7 – з Мерефʼянської та 11 із Старосалтівської ОТГ). Це проекти щодо заміни вікон, модернізації котелень, будівництва спортмайданчиків, освітлення вулиць тощо – на перший погляд дійсно невеликі, але, безперечно, потрібні для громади речі. Бюджет цих проектів – від 20-ти до 99-ти тис. грн. (http://www.oblrada.kharkov.ua/ua/contests-grants/together-to-the-future/winner-mini-project ).

У Львівському конкурсі мікропроектів переможцями стали 39 проектів з ОТГ із загальним бюджетом 10 624,0194 тис. грн. (http://www.oblrada.lviv.ua/microproekty ).

 

Правова база регулювання: стаття 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідні рішення обласних рад.

 

БЮДЖЕТ РОЗВИТКУ ОБЛАСНОГО БЮДЖЕТУ

 

У бюджеті розвитку можуть бути заплановані капітальні видатки, включаючи капітальні трансферти іншим бюджетам, які спрямовуються на: соціально-економічний розвиток регіонів; виконання інвестиційних проектів; будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери і житлово-комунального господарства; будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів; будівництво і придбання житла окремим категоріям громадян відповідно до законодавства; збереження та розвиток історико-культурних місць України та заповідників; будівництво та розвиток мережі метрополітенів; придбання вагонів для комунального електротранспорту; розвиток дорожнього господарства; придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги; комп’ютеризацію та інформатизацію загальноосвітніх навчальних закладів; природоохоронні заходи; інші заходи, пов’язані з розширеним відтворенням.

Так, у 2017 році для Харківщини бюджету розвитку склав 613,6 тис. грн, з яких до бюджету Чкалівської селищної об’єднаної територіальної громади на реконструкцію башти Рожновського по вул. Шкільна, с. Лебяже Чугуївського району Харківської області  спрямовано 450 000 грн, а на капітальний ремонт теплових мереж по вулиці Першотравнева, вул. Свободи в смт Чкалівське Чугуївського району Харківської області – 520 000 грн. (http://www.ts.lica.com.ua/?type=1&base=77&menu=373739&id=10647 ).

 

Правова база регулювання: стаття 71 Бюджетного кодексу України.

 

ІНШІ ДЖЕРЕЛА НАПОВНЕННЯ БЮДЖЕТІВ

 

СПІВРОБІТНИЦТВО ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

 

Співробітництво територіальних громад – доволі новий інструмент у нашому законодавстві, який, проте, вже був оцінений тими громадами, які наважились його використати.  Він допомагає консолідувати зусилля громад, які знаходять ся у різних куточках України, у реалізації спільних проектів.

Закон передбачає декілька форм співробітництва відповідно до мети, яка має бути досягнута у результаті спільної праці (забезпечення соціально-економічного, культурного розвитку територій, підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей, ефективного виконання органами місцевого самоврядування визначених законом повноважень).

Предмет співробітництва найрізноманітніший – від розвитку туризму, проведення спільних культурних заходів до видобутку корисних копалин та утворення спільних підприємств. Одна громада може надавати платну послугу іншій і отримувати за це кошти.

Співробітництво оформлюється договором, який реєструється у Мінрегіоні. На сьогодні таких договорів по Україні з 2014 року укладено 99 (http://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/regional-dev/rozvytok-mistsevoho-samovryaduvannya/reyestr/ ). Як можна побачити з реєстру, укладаються договори про придбання спеціальної снігоочисної техніки, косарки та іншого обладнання; спільне фінансування дитячо-юнацької спортивної школи; делегування виконання окремих завдань тощо. Укладенням договорів зацікавились громади по всій території України – є приклади з Житомирської, Полтавської, Харківської, Київської та низки інших областей.

 

Правова база регулювання: Закон України «Про співробітництво територіальних громад».

 

МІЖНАРОДНІ ГРАНТИ

 

Міжнародними донорами для ОТГ є Проект DESPRO, Програми U-LEAD, DOBRE, Партнерство для розвитку міст (ПРОМІС / PLEDDG), Cпільна програма ПРООН та ООН Жінки тощо. Про них ми вже писали у нашій публікації «Чому територіальним громадам варто об’єднуватись?» (http://www.expertreform.com.ua/2017/06/12/chomu-terytorialnym-gromadam-varto-ob-yednuvatys/ ). Перелік не вичерпним та остаточним, кількість донорів постійно зростає.

Є можливість залучати інститути громадянського суспільства як для написання грантових заявок, так і для реалізації проектів.

Так, на Харківщині реалізується 6 проектів, а на Львівщині – 5.

Повний перелік та умови отримання грантів за посиланням http://donors.decentralization.gov.ua/projects .

 

Тож, фінансових інструментів, які стимулюють територіальні громади об’єднуватись,  дійсно дуже багато. Головне – використовувати їх!

Без коментарiв

Додати свiй коментар