ЧИ Є МАЙБУТНЄ У ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ НА ХАРКІВЩИНІ?

Сьогодні Громадська організація «ЕкспертиЗА Реформ» мала нагоду стати учасником експертної дискусії «Динаміка децентралізації в Харківській області», що була організована Аналітичним центром «Обсерваторія демократії». Захід був присвячений питанням:

  • Як децентралізація змінює політику на рівні регіону?
  • Об’єднання територіальних громад: стан та перспективи
  • Чи забезпечать бюджети ОТГ становлення спроможних громад?
  • «Бюджет участі»: з чого починати?

Висловившись з приводу того, «Хто винен?» у низьких темпах просування реформи децентралізації на теренах Харківщини, учасники дискусії одноголосно дійшли висновку, що важливіше зрозуміти, а «Що робити?»; і саме це запитання стало гаслом дискусії.

Член Координаційної ради організації експерт Тетяна Барановська відзначила, що реформа з децентралізації влади є однією з небагатьох по-справжньому важливих для України реформ. Головними проблемами, через які сьогодні ця реформа гальмує, є, з одного боку, необізнаність населення про переваги та можливості, які несе в собі ця реформа, а з іншого – відсутність політичної волі як «зверху», так і на місцях на потужну реалізацію цієї реформи.

Саме тому представники громадянського суспільства сьогодні мають внести свій вклад у подолання цих проблем шляхом проведення широкої інформаційно-роз’яснювальної роботи з громадянами та активної роботи з депутатських корпусом (як на рівні місцевих рад, так і на рівні Верховної Ради України).

Експерт ЕкспертиЗИ Реформ Олександра Дейнеко зауважила, що збільшення кількості громад і їхніх бюджетів зумовлює зростання напруженості між ОТГ і місцевими державними адміністраціями. Очевидно, що ані РДА, ані ОДА не вигідне об’єднання територіальних громад, бо для них це означає позбавлення можливості розпоряджатись державними коштами, і суттєво звужує коло їхніх повноважень і реальний вплив. Виходить такий парадокс: офіційний курс Президента України, спрямований на децентралізацію, стикається з відвертим гальмуванням реформи на місцях. Як свідчить статистика по об’єднанню ОТГ, деякі регіони виконують доручення Президента, а деякі – фактично саботують, списуючи все чи на «якісні показники», чи на небажання самих громад об’єднуватись. Вихід із цієї ситуації – оперативне запровадження інституту префектів з ліквідацією місцевих державних адміністрацій. Лише за таких умов реально боротись з адміністративним тиском, який гальмує ініціативи об’єднання на регіональному рівні.

Експерт організації Анна Гончар висловилася на підтримку ідеї створення бюджету участі у місті Харкові. Бюджет участі (громадський бюджет/партиципаторний бюджет) полягає в тому, що у бюджеті населеного пункту виділяється частина коштів, яка спрямовується на реалізацію проектів з благоустрою цього населеного пункту, розвитку його культурної чи соціальної сфери і таке інше. Ключовим є те, що ці проекти пропонуються його мешканцями та обираються так само ними шляхом голосування. На цей час бюджет участі вже успішно реалізується у Києві, Вінниці, Житомирі тощо і доводить, що члени територіальної громади здатні об’єктивно оцінити необхідність тих чи інших поліпшень для громади та якісно підготувати необхідну документацію. Проект «громадського бюджету» є яскравим індикатором демократичності суспільства, проявом поваги місцевої влади до думки населення та дає змогу жителям населеного пункту безпосередньо брати участь у житті територіальної громади.

Без коментарiв

Додати свiй коментар