ЧОМУ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ ГРОМАДАМ ВАРТО ОБ’ЄДНУВАТИСЬ?

У 2014 році з прийняттям Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні нарешті було дано реальний старт реформі децентралізації в нашій державі. Та, не дивлячись на рішучий та безповоротний рух країни у цьому напрямку, багато територіальних громад і досі не наважуються сприймати запроваджені законодавчі новації та об’єднуватись. Деякі з них реформу відверто ігнорують або навіть гальмують, штучно створюючи перепони до своєї спроможності.

Саме таким суб’єктам необхідно зрозуміти, що курс на децентралізацію влади державою вже оголошений, об’єднання територіальних громад вже розпочато. Так, на сьогодні воно дійсно є добровільним і наразі є можливість вибору «партнерів». Тому робити свій вибір необхідно саме зараз, коли є більше можливостей. Адже прекрасно зрозуміло, що одного часу прийде той момент, коли об’єднувати будуть вже примусово, оскільки об’єднано повинно бути 100 % всіх громад.

Децентралізація влади реально зможе зменшити бюрократичний механізм та скоротити вплив чиновницької вертикалі влади. Вона дозволить змінити модель відносин між центром та регіонами з «керівник – підлеглий» на партнерські, перетворивши громади на місцях з безправних об’єктів на суб’єктів з широким колом повноважень. Це – дійсно демократична цивілізована модель територіальної організації місцевої влади в державі, при якому для забезпечення порядку у країні не потрібен тотальний контроль регіонів з центру.

Законодавець запроваджує велику кількість стимулів для об’єднання територіальних громад.

По-перше, це податки та збори. Так, до місцевого бюджету надходитимуть: 60% податку на доходи фізичних осіб; 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів; податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності; податок на майно (нерухомість, земля, транспорт); єдиний податок; 25% екологічного податку; трансферти з державного бюджету (базова дотація, освітня та  медична субвенції).

Крім того, за об’єднаною громадою залишаються також раніше закріплені сьогодні бюджетним законодавством місцеві податки і збори.

У разі об’єднання громада отримує значно більший обсяг фінансових ресурсів через механізм переходу бюджету на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом та весь перелік видаткових повноважень, які визначено статтями 89, 91 Бюджетного кодексу України ( http://polissya.net/2012-08-01-08-20-33/korusni-novunu/3354-obiednani-terutorialni-gromadu-perevagu-ta-ruzuku.html ).

По-друге, держава гарантує об’єднаним територіальним громадам також свою додаткову фінансову підтримку.

Так, об’єднана територіальна громада може розраховувати на фінансування за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку, які виділяються на інвестиційні програми і проекти регіонального розвитку відповідно до постанови Уряду від 18 березня 2015 р. № 196. Наприклад, на реалізацію інвестиційних програм і проектів, що мають на меті розвиток спортивної інфраструктури та енергоефективності державних і комунальних навчальних та медичних закладів, передбачається не менше 10 відсотків коштів державного фонду регіонального розвитку, розподіленого для регіону, за кожним з таких напрямів.

Крім того, Закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад» передбачає надання субвенції з державного бюджету новоствореним об’єднаним територіальним громадам на формування відповідної інфраструктури. Відповідний Порядок надання субвенції у 2017 році наразі розробляється Урядом http://kharkivoda.gov.ua/news/86867.

Територіальні громади, що об’єднались, можуть також розраховувати на додаткове іноземне фінансування, яке можна отримати у вигляді грантів міжнародних донорських організацій, запропонувавши цікаву та гідну, а головне – потрібну громаді ідею створення чи поліпшення чогось (об’єкти соціальної сфери, ЖКГ, спортивні споруди тощо). Такими є, зокрема, гранти українсько-шведського проекту Despro, проекту ПРООН/ЄС «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», програм U-LEAD, DOBRE та інших, які спеціально призначені для надання підтримки саме об’єднаним територіальним громадам. Отримати кошти цих донорів можливо шляхом написання проектів для участі у конкурсних інвестиційних програмах.

Детально про всі гранти та умови їх отримання можна прочитати тут: http://donors.decentralization.gov.ua/projects, їх кількість постійно зростає.

Органи місцевого самоврядування територіальної громади в повному обсязі будуть мати всі ті повноваження, які необхідні саме на місцевому рівні для повного забезпечення життєдіяльності громади. Це: питання місцевого економічного розвитку, планування розвитку територій, утримання місцевої інфраструктури, забудови, благоустрою території, соціальної допомоги, культури, первинної ланки охорони здоров’я, середньої, дошкільної та позашкільної освіти, муніципальної поліції, пасажирських перевезень на території громади, житлово-комунальних послуг, утримання об’єктів комунальної власності.

У об’єднаних територіальних громадах можуть бути створені власні центри надання адміністративних послуг. Тому якщо раніше необхідно було їхати за багато кілометрів у райцентр за отриманням адміністративної або іншої соціальної послуги та вистоювати довгу чергу, то тепер жителі громади зможуть вирішити всі свої справи у близькому за відстанню центрі громади.

Тобто оформляти пенсію, субсидію, допомогу на дітей, допомогу людям із низькими статками, отримувати дозвільні документи на будівництво, ведення бізнесу, свідоцтво про народження, смерть, оформлення спадщини тощо можна буде безпосередньо у центрі громади (http://lugini.zhitomir-region.gov.ua/index.php?mode=news&id=3167 ).

Населені пункти, що входять до складу об’єднаної територіальної громади, проте не є її адміністративним центром, не будуть покинуті на призволяще без керманича – для них передбачено створення посади старости, який і буде очолювати цей населений пункт та представляти виконком ОТГ. Старости переберуть на себе значну частину повноважень голів нинішніх територіальних громад та секретарів сільських рад, а також будуть наділені іншими додатковими повноваженнями.

Районні державні адміністрації мають бути ліквідовані. Таким чином зменшиться кількість чиновників на місцях, а ті кошти, які раніше йшли на утримання численного бюрократичного апарату, можуть бути переспрямовані розпорядниками відповідних бюджетів на інші, більш потрібні видатки.

6 червня 2017 року Верховна Рада України прийняла за основу та в цілому законопроект, який врегульовує питання фінансового забезпечення місцевих виборів, в тому числі і перших місцевих виборів в об’єднаних територіальних громадах (реєстр. № 6431). Законопроектом на 272,3 млн грн збільшено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (http://decentralization.gov.ua/news/item/id/5787 ). Таким чином, новостворені об’єднані територіальні громади мають реальні шанси почати своє життя у 2017 році.

Отже, ті можливості, які надає законодавство об’єднаним територіальним громадам, мають стати не приводом для засмучення від того, що у громади немає джерел для їх використання, а навпаки, – поштовхом для реалізації цих можливостей та створення нових суб’єктів господарювання. Це приклад дуже популярного у сучасному суспільстві виклику – «виходу із зони комфорту»: хочеш покращення – не сиди на місці, поклавши руки, як би важко це не було! Так само і тут, але на рівні не однієї особистості, а цілої громади.

Наразі ситуація у державі вимагає ініціативності, підприємливості, розвитку нових ідей, власних справ. Чим більше буде у громаді підприємств з достатньою кількістю робочих місць, тим більше буде надходжень до бюджету.

Реформа децентралізації та територіальної організації влади в Україні – це не те місце, де може переважати приватний, особистий інтерес. Децентралізація вимагатиме відмови від конформістської поведінки, коли люди звикли просто плисти за течією та виконувати доручення зверху. Зрозуміло, що такі прояви є відголосками радянщини, за якої зросло те покоління, яке наразі посідає багато посад, у тому числі і в органах місцевого самоврядування.

Ми хочемо довести, що Україна – це Європа, тож ми маємо показати готовність до сприйняття європейських цінностей, і почати потрібно зі зміни свого світосприйняття та роботи над собою.

Без коментарiв

Додати свiй коментар