БЕЗВІЗ ДЛЯ УКРАЇНИ: «ПЕ̶ТІРРОВА ПЕРЕМОГА»?

Вчорашнє рішення Ради ЄС ще на крок наблизило українців до отримання безвізового режиму з країнами Європейського Союзу. Це –виконана передвиборча обіцянка Президента України і політичних сил Кабінету Міністрів України, хоч і пролонгована. Проте ця безвізова мета, до якої так довго йшла Україна є чимось на кшталт піррової перемоги. Чому? Тому що, окрім відсутності зобов’язання оформляти шенгенську візу для перетину кордону, кожному з нас необхідно підготувати ҐРУНТОВНИЙ ПАКЕТ ДОКУМЕНТІВ, який майже не відрізняється від візового пакету документів. Порівняймо разом!

До того ж, усім бажаючим подорожувати Європою необхідно буде відстояти свою чергу та викласти кругленьку суму за біометричний паспорт.

Нижче наводимо переваги, які отримають українці, із запровадженням безвізового режиму і ті проблеми, яких він не дозволяє уникнути.

БЕЗВІЗ З ЄС: ПЕРЕВАГИ

  • Економічний аспект:

ЕКОНОМІЯ 35 ЄВРО ЗА СПЛАТУ ВІЗОВОГО ЗБОРУ (стаття 6 Угоди між Україною та Європейським Союзом про спрощення оформлення віз (назва із змінами, внесеними згідно з Угодою від 23.07.2012 р.)http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/MU07131.html

 

  • Процедурний аспект:

НЕ ПОТРІБНО ОФОРМЛЯТИ ШЕНГЕНСЬКУ ВІЗУ ДЛЯ ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ З ЄВРОПЕЙСЬКИМ СОЮЗОМ ПРИ НАЯВНОСТІ БІОМЕТРИЧНОГО ПАСПОРТУ (стаття 13 Візового кодексу ЄС) https://eu.prostir.ua/library/240218.html

 

  • Просторовий аспект: ПЕРЕСУВАННЯ ТЕРИТОРІЄЮ ЄС НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ НЕОБХІДНІСТЬ ПЕРШОГО ЗАЇЗДУ ЧЕРЕЗ ПЕВНУ КРАЇНУ;

 

  • Часовий аспект: ЕКОНОМІЯ ЧАСУ НА ВІДВІДУВАННЯ ВІЗОВОГО ЦЕНТРУ.

БЕЗВІЗ З ЄС: НЕДОЛІКИ

  • Економічний аспект:
  • ВИТРАТИ НА ОТРИМАННЯ БІОМЕТРИЧНОГО ПАСПОРТА (у разі оформлення протягом 20 робочих днів сума адміністративного збору складає 557 грн. 32 коп., у разі термінового (протягом 7 робочих днів) оформлення, сума адміністративного збору складає 810 грн. 32 коп., у разі термінового (протягом 3 робочих днів у випадках, визначених законодавством) оформлення, сума адміністративного збору складає 810 грн. 32 коп) http://dmsu.gov.ua/posluhy/dokumenti-dlya-vijizdu-za-kordon/710-vydacha-pasporta-hromadianyna-ukrainy-dlia-vyizdu-za-kordon.
  • НЕВИПРАВДАНЕ ОЧІКУВАННЯ БАГАТЬОХ УКРАЇНЦІВ НА БЕЗВІЗОВЕ ПРАВО ПРАЦЮВАТИ У ЄС.
  • Процедурний аспект:

НЕОБХІДНІСТЬ ПІДГОТОВКИ ОСНОВНИХ ДОКУМЕНТІВ, ЯКІ БУЛИ ПОТРІБНІ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІЗИ – ЗБЕРІГАЄТЬСЯ. Перелік документів варіюється в залежності від мети візиту, проте прикордонник має право перевірити документи, які підтверджують мету Вашого візиту, умови перебування, страховий поліс, фінансову спроможність, зворотній квиток та ін. (докладніше – Union Code on the rules governing the movement of persons across borders (Schengen Borders Code).

  • Часовий аспект:

НЕ СЛІД ЗАБУВАТИ ПРО АЖІОТАЖ ДОВКОЛА СИТУАЦІЇ З ОФОРМЛЕННЯМ БІОМЕТРИЧНИХ ПАСПОРТІВ. Варто враховувати час, який потрібен і для очікування у чергах державної міграційної служби, і час, необхідний для виготовлення паспорта (найбюджетніший варіант відтермінує Вашу подорож аж на 20 днів).

  • Психологічний аспект:
  • відсутність досвіду оформлення візи може створити психологічний дискомфорт при перетині кордону (а чи правильно підготовлені документи, а чи є вони усі у наявності? чи пропустять прикордонники?);
  • не варто забувати і про дискомфорт від неможливості «дозволити собі» євротури у зв’язку з падінням рівня сучасних доходів пересічних громадян.

Отже, органам державної влади на центральному і місцевому рівнях ми рекомендуємо докладно інформувати населення про необхідність відповідальної підготовки до поїздок Європою, оскільки безвізовий режим передбачає скоріше не відміну візи як таку, а перенесення процедури її проходження з візових центрів на європейські кордони.

Напевно владі є сенс для створення ефекту від цього важливого рішення, якнайменше, скасувати плату за заміну закордонних паспортів на біометрічні, а також ввести, нарешті, візовий режим з РФ.

               

               

2 коментарі
  • Vsevolod

    12/05/2017 at 18:32 Відповіcти

    Шановні колеги!
    Відреагував на назву та анотацію до вашого матеріалу у ФБ та вирішив не бути “лінивим” та написати декілька коментарів до нього!

    Чи справді отримання безвізу – це “піррова перемога” та додаткові труднощі для українців, чи все ж таки даний матеріал – спроба “нашкрести” трохи #зради та додати її до оптимістичного настрою громадян?

    Якщо почати з порівняння, то взагалі не зрозуміло навіщо порівнювати два нормативних акти, які були і будуть чинними як до, так і після запровадження безвізу. До речі, вимоги Шенгенського кодексу про кордони, який наведено у другому “стовпчику”, що стосуються документів/підтверджень, які можуть вимагатися прикордонними службами від осіб під час перетину кордону не є частиною лише “безвізу”, вони існують і за “часів візового режиму”. Тобто, прикордонник вправі не дозволити особі, що має дійсну Шенгенську візу, в’їзд до країни, якщо ця особа не зможе підтвердити мету свого візиту, його терміни, фінансову спроможність тощо. Іншими словами, Шенгенська віза ніколи і не була 100-відсотковою гарантією успішного потрапляння до країн Шенгенського простору! Отже, дозволю собі не погодитися з авторами матеріалу, що ситуація з “підготовкою ҐРУНТОВНОГО ПАКЕТУ ДОКУМЕНТІВ” ускладнюється. Навпаки, ситуація стає простішою, адже не треба буде подавати до консульств чи візових центрів, наприклад, довідки про місце роботи чи документи про реєстрацію ФОП, наявність нерухомого майна, заповнювати досить складну анкету на отримання візи тощо.

    А тепер швиденько по окресленим авторами перевагам та недолікам “безвізу” для українців:

    1. Спробуємо порівняти економічний аспект.
    “Візовий” режим = 35 Євро консульський збір + 20 Євро збір за послуги Візового центру + 100 гривень за послугу доставки паспорта з Візового центру + 50 грн. фото. Тобто, щонайменше 1745 грн. (за курсом 1 Євро = 29 грн.) І це, не рахуючи можливих транспортних витрат, щоб дістатися консульства або Візового центру, витрат на допомогу в оформленні віз від фірм-посередників, послугами яких часто користуються громадяни, а також перекладу документів іноземною мовою.
    “Безвізовий” режим = 557 грн. 32 коп. або 810 грн. 32 коп. (залежно від потреби особи у терміновому виготовленні “біометричного” паспорта.
    Отже, економія виходить значно більшою, ніж просто 35 Євро. А якщо ще врахувати економію часу на заповнення анкети, можливий переклад документів, відвідування консульства або Візового центру – економічні переваги “безвізу” стають іще суттєвішими.
    2. Якщо взяти за відправну точку громадянина, який взагалі не має паспорта для виїзду за кордон – він буде нести економічні витрати і на отримання паспорту, і на отримання візи (останні – багато разів, для кожної поїздки окремо). То що ж це за недолік такий – витрати на отримання паспорту?
    3. “НЕВИПРАВДАНЕ ОЧІКУВАННЯ БАГАТЬОХ УКРАЇНЦІВ НА БЕЗВІЗОВЕ ПРАВО ПРАЦЮВАТИ У ЄС”. Як це, взагалі, можна називати недоліком “безвізу”, адже є суто суб’єктивним сподіванням окремих громадян (нехай навіть масовим), а не об’єктивним недоліком безвізового режиму?
    До цього ж хочу віднести і недоліки з категорії “психологічного аспекту”, адже психологічний дискомфорт при перетині кордону виникає не залежно від “візовості” перетину останнього, бо прикордонники можуть не пустити навіть і з візою… А от чого точно не буде, так це дискомфорту від відвідування окремих консульств (наприклад, Італійської Республіки), у яких можуть дещо непривітно поставитися до заявників, або візових центрів, які можуть пригрозити тим, що, якщо ви не замовили платну послугу доставки паспорту кур’єром, то вам буде телефонувати сам король Іспанії )) і питати, чого це ви так?
    А про “дискомфорт від неможливості «дозволити собі» євротури у зв’язку з падінням рівня сучасних доходів пересічних громадян” я взагалі мовчу… Чому він є недоліком саме “безвізу”? Незрозуміло…
    4. У часовому вимірі “безвіз” навпаки створює переваги, адже по суті поклав у кишеню паспорт та полетів… Гроші, звісно не треба забувати )) А так – йди до консульства, подавай документи та чекай 15-20 діб вирішення твого питання, а потім ще й отримай паспорт зі штампом “Відмовлено”. А як же вже заброньовані квитки, проплачені готелі, зіпсована відпустка? – запитаєте ви. А ніяк, – десь невидимо відгукнеться невідомий візовий офіцер консульства, якому не сподобалася ваша довідка, або мета візиту або іще щось…

    Мені видається, що, перш ніж брати на себе відповідальність щось рекомендувати центральним та місцевим органам влади (та й не лише їм), бажано було б детально і ґрунтовно розібратися з темою… Тим більше, що інформаційна кампанія з цього приводу проводиться досить активно.
    Ну а тема візового режиму з РФ – то вже окрема історія…

  • User Super

    13/05/2017 at 11:39 Відповіcти

    З цього приводу зазначимо
    1. “Тобто прикордонник вправі не дозволити….” – право передбачено, ніхто це не заперечував, навпаки, ми про це зазначили, але – чи є у Вас особисто відомості, що комусь з наших співвітчизників при наявності “туристичної” візи з конкретним терміном перебування чи тривалої за часом (рік, два, пять) візи для “бізнес” поїздки відмовили у в’їзді до країн Шенгену? Такі випадки, звісно, трапляються, але є рідкістю.

    Ми не ототожнюємо ці нормативні акти, проте вони обидва торкаються питань “потрапляння на територію країн ЄС”, та підлягають застосуванню на різних етапах цього процесу – етапі отримання візи та етапі безпосереднього перетину кордону країни Шенгенського союзу. Зрозуміло, що їх положення на замінюють одне інше. Але! Нами і було зазначено, що звільнення громадян від обов’язку збору документів для оформлення візи не звільняє їх взагалі від обов’язку мати необхідне документальне підтвердження для здійснення до країн ЄС поїздок певного типу. Отже, безвіз – не значить, що поїхати в Європу можна буде лише за закордонним паспортом. Тому правила в’їзду до країни необхідно застосовувати у їх сукупності, а не акцентувати лише на одному їх аспекті.

    2. Перепрошуємо, заповнення анкети – справа декількох хвилин, до того ж, з її заповненням можуть допомогти і у візому центрі, якщо Ви того бажаєте. Нічого складного. А щодо збору документів – більшість державних реєстрів наразі відкриті, отже кожен може сформувати необхідну довідку самостійно, без звернення до певних органів.

    3. Візові центри є в кожному обласному центрі. Про які витрати їдеться? Робота їх організована і доволі комфортна, необхідність залучення посередників очевидно перебільшена. Про які переклади їдеться? Не зрозуміло. Отже, наведені Вами економічні переваги безвізу сумнівні. Для об’єктивності слід окремо розглянути питання зміни розміру транспортних витрат і взагалі витрат на перебування в ЄС у порівняльному аналізі зі змінами доходів громадян.

    4. Ми акцентували на тому, що громадяни, які вже мають паспорти для подорожі за кордоном, але наразі не мають діючої візи, режимом безвізу не зможуть скористатися. Вони мають нове зобов’язання і нові зайві витрати на виготовлення біометричних паспортів. Саме тому ми і сформулювали пропозицію безкоштовного обміну паспортів.

    5. Суб’єктивні сподівання наших співвітчизників тут, насправді, на першому місці. Оскільки більшість українців уявляють собі не лише Європу туристичну, але, перш за все, ЄВРОПУ, В ЯКІЙ СПЛАЧУЮТЬ ЄВРОПЕЙСЬКІ ЗАРОБІТНІ ПЛАТИ. Це саме недолік безвізу «по-українськи»: рівень правової культури населення «відкриває Європу» у всіх аспектах, саме такі ідеї доводить громаді влада. Проте реальність відмінна від очікувань.

    6. Ніхто і ніколи не застрахований від непривітності працівників візових центрів чи будь-яких інших державних чи недержавних структур. Але, погодьтесь, наявність візи у паспорті психологічно надає впевненості, бо Ваші документи вже опрацьовані і Вам надана довіра, навіть якщо у прикордонника виникнуть до Вас питання.

    7. Тому що він загострює у суспільстві соціальну нерівність і диференціацію людей за новим критерієм: можу дозволити поїздку чи ні. Коли існували візи як критерій відсіву, ця нерівність фактично не існувала, бо не осмислювалась на рівні індивідуальних можливостей.

    8. Ваше зауваження щодо “наших рекомендацій центральним та місцевим органам влади” … це якось некоректно пролунало. Вам так здається? Залиште за собою право не давати владі порад. Будь-яка влада тимчасова. Однією з проблем будь-якої влади є нездатність чути свій народ, що призводить до втрати довіри та до існування влади в її власній реальності. Потім “випадково” в нашій сучасній історії трапляються революції. Може вже досі вводити народ в оману?

    В будь-якому випадку ми поважаємо Ваше право на власну думку:)

Додати свiй коментар