РДА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ НЕ ОСВОЇЛИ БІЛЬШЕ 20 МІЛЬЙОНІВ ДЕРЖАВНИХ КОШТІВ

Доволі часто, особливо у сільській місцевості, ми чуємо, що на ремонт дороги, дитячого садочка чи будинку культури «немає коштів». Ця шаблонна фраза стала зручним поясненням неспроможності держави достатньо інвестувати в регіональні інфраструктурні об’єкти. Звісно, не варто мати завищених очікувань щодо можливостей державного і місцевого бюджетів у цій сфері, але й стала позиція «немає коштів» не завжди відповідає дійсності.

Такого висновку ми дійшли, проаналізувавши звіти районних державних адміністрацій Харківської області щодо неосвоєних ними бюджетних коштів за 2016 рік. Через різні обставини райони Харківської області протягом 2016 року не встигли витратити більше 20 млн. грн. Для розуміння масштабів такої втрати зазначимо, що за ці кошти Харківська область могла б, приміром, встановити:

18 СУЧАСНИХ ФУТБОЛЬНИХ МАЙДАНЧИКІВ;

133 МАЙДАНЧИКИ З ГІМНАСТИЧНИМ ОБЛАДНАННЯМ;

закупити 13 ШКІЛЬНИХ АВТОБУСІВ;

встановити ТВЕРДОПАЛИВНІ КОТЛИ У 877 ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ;

чи забезпечити системами відеоспостереження військові склади області.

Звісно, 100-відсоткове виконання бюджету – ідеальна ситуація, яку складно досягти на практиці, враховуючи вплив величезної кількості чинників. Слід зазначити, що не використані в поточному році бюджетні кошти наприкінці року розпорядники обов’язково мають повернути до відповідного бюджету. Отже, важливим є час надходження коштів, який не має бути граничним для бюджетного року (не 31 грудня:) і дозволяє розпоряднику коштів провести необхідні процедури, оформити документи і здійснити розрахунки. Необхідними є наявність підрядників для виконання робіт і проектно-кошторисної документації, компетентне проведення тендерних процедур, а також прогнозування і врахування погодних умов. Отже, у питанні бюджету управлінці завжди мають тримати «руку на пульсі» і під жорстким контролем.

Найбільше від невчасного засвоєння бюджетних коштів на Харківщині постраждали Барвінківський, Богодухівський, Дергачівський і Краснокутський райони, у яких так і не відбулись заплановані ремонти місцевих доріг у 2016 році. На Краснокутщині не змогли здійснити поточний середній ремонт автомобільної дороги Т-17-02 «/Н12/ – Краснокутськ-Богодухів» ділянка км 32+900-км 34+500, протяжністю 1,6 км і вартістю 3,2 млн. грн. у зв’язку з невідповідністю назви об’єкта та економічної класифікації витрат (видатків) бюджету прийнятій постанові КМУ від 24.06.2016 №395 зі змінами. Капітальний ремонт одразу чотирьох доріг вартістю більше 4 млн. грн. не здійснили на Богодухівщині внаслідок випадання снігу (капітальний ремонт дороги на вул. Центральній в с. Петропавлівка, на вул. Молодіжній в с. Губарівка, на вул. Миру та Фіалковських в смт Шарівка Богодухівського району). На Барвінківщині не знайшли підрядника для капітального ремонту ділянки дороги на вул.Леніна від №39 до №35а. Не відремонтували і дорожнє покриття на вул. Східній у смт. Мала Данилівка Дергачівського району, повернувши до бюджету 442 тис. грн. Там же, у смт. Мала Данилівка, не встановили і світлофорний об’єкт вартістю понад 1 млн. грн.

Серед основних причин неповного освоєння бюджетних коштів районні державні адміністрації називають закінчення бюджетного року, відсутність проектно-кошторисної документації та укладених договорів з підрядниками.

Приміром, Нововодолазька районна державна адміністрація отримала субвенцію з державного бюджету у розмірі 2 млн. 802 тис. грн. за десять днів до початку 2017 року. Зазначимо, що кошти підрядникові сплачує державне казначейство на підставі пакету документів (у тому числі, актів виконаних робіт). Навіть за умови проведення тендеру і наявності проектно-кошторисної документації фактично здійснити підрядні роботи на суму у майже 3 млн. грн. за такий проміжок часу, погодьтесь, малоймовірно. Якщо таке затримання фінансування з боку області і держави – не провина голів районних державних адміністрацій, то відсутність підрядників, контроль за якістю виконання робіт – зона відповідальності владних керманичів районного рівня.

Пальців однієї руки достатньо, щоб перелічити райони Харківської області, які повністю освоїли виділені бюджетні кошти. Це Дворічанський, Ізюмський, Красноградський, Шевченківський і Чугуївський райони. Окремо слід відзначити і ті районні державні адміністрації, які досягли економії коштів, завдяки використанню системи публічних закупівель PROZORRO. Зокрема, вдалось зекономити 75 тис. грн. на придбанні фізіотерапевтичного і діагностичного обладнання для амбулаторії у Зачепилівському районі. За допомогою PROZORRO обрали учасника з найменшою ціновою пропозицією для будівництва спортивного майданчика зі штучним покриттям і в Кегичівському районі, зберігши майже 70 тис. грн. бюджетних коштів. Економія завдяки PROZORRO зафіксована і в інших районах Харківської області, проте такі випадки не численні, а обсяги економії в області не сягають і півмільйонного показника.

Правомірно обраний Президентом і Парламентом курс на ліквідацію місцевих державних адміністрацій передбачає бюджетну децентралізацію і суттєве збільшення бюджетів територіальних громад. Поточний моніторинг розпорядження бюджетними коштами в районах області засвідчив наявність цілого комплексу проблем і відсутність здійснення належного контролю за таким станом справ з боку обласної державної адміністрації. Ця ситуація є результатом недостатньої уваги з боку керівництва обласної державної адміністрації щодо розвитку Харківщини, відсутності усталеної практики відвідування районів Харківської області з робочими візитами і численних «прогулів» виїзних особистих прийомів. Повернуті мільйони – індикатор неефективного управління регіоном, коли «перші місця» Харківської області у будь-яких рейтингах не викликають довіри.

Без коментарiв

Додати свiй коментар