ПЕРСПЕКТИВА ЧИСТОЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ: ВВЕДЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ПОЛІТИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

Історія прийняття Закону України «Про очищення влади», його концептуальна модель та особливості реалізації дозволяють дійти висновку про ситуативний (ad hoc) характер цього закону.

На жаль, його запровадження тільки частково досягло своєї мети, тобто очищення влади і, на превеликий жаль, зовсім не призвело до її чистоти.

Наразі  ми  спостерігаємо, що влада:

  • Ігнорує Конституцію  України,  нехтує  чинним законодавством (Верховна Рада ухвалює закони з порушенням регламенту, навіть, функціонує без  коаліції);
  • НЕ дбає про інтереси українського народу (підвищення тарифів, ускладнення ведення малого та середнього бізнесу, сприяння рейдерству);
  • НЕ здатна подолати корупцію (виявлене під час Е-декларування збагачення чиновників, які ніколи не займалися бізнесом, створення і функціонування різноманітних антикорупційних органів неефективно, витрати на їх утримання перевищують їхні реальні показники діяльності);
  • НЕ припускає критику (введення цензури державних службовців);
  • прагне до необмеженості (ухвалення законодавства навіть під конкретну особу як з прикладом зміни кваліфікаційних вимог до кандидата на посаду Генерального прокурора, гальмування децентралізації);
  • звикла до безкарності та безвідповідальності.

Отже, ці негативні прояви дозволяють оцінювати вже чинну владу як брудну, і, власно, це ті ж самі прояви, які викликали відмову громадянського суспільства  у  довірі  Президенту Януковичу і призвели до Революції  Гідності, однією з вимог якої  була  вимога люстрації системи влади, побудованої Януковичем.

Ми вважаємо, що визначити «чистоту» влади можна дуже просто – достатньо уважно  подивитися  Присягу  державного  службовця, яка зазначена у статті 36 Закону України «Про державну службу».

“Усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю, що буду вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права, свободи і законні інтереси людини і громадянина, честь держави, з гідністю нести високе звання державного службовця та сумлінно виконувати свої обов’язки“.

Це, фактично, і є критерії «чистоти» влади.

Отже, «чиста» влада – це влада, яка спроможна забезпечувати в своій повсякденної діяльності гідне та відповідальне служіння Українському народові, неухильне дотримання Конституції та законів України, втілення їх в життя, повага та охорона прав, свобод і законних інтересів людини і громадянина, честі держави, сумлінне виконання своїх обов’язків.

Що є головним у забезпеченні «чистоти» влади?

З нашої точки зору – відповідальність, в тому числі, політична, під якою ми розуміємо здатність влади відповідати перед Українським народом за негативні наслідки своєї неспроможності забезпечувати «чистоту» влади.

Як забезпечити відповідальність влади задля її чистоти?

Зокрема, але не виключно, запровадженням правових механізмів усунення від влади осіб, які «звикли» до влади, відчувають безкарність, дискредитували себе через корупційне «забруднення».

Наша команда наразі працює над відповідними проектами змін до  законодавства, в тому числі, щодо:

А) посилення відповідальності політичних партій та їхніх керівників за діяльність партії.

На наш погляд, неприпустимим є необмежене право на участь у політичній партії, коли безвідповідальні політики дозволяють собі за кілька років змінювати партійність у 3-4 політичних партіях. Партії стали самостійними об’єктами «купівлі-продажу», нові власники змінюють назви політичних проектів, чим намагаються ввести виборців в оману та уникнути тим самим відповідальності у вигляді відмови у довірі виборця.

Б) запровадження електронного ініціювання дострокових виборів Президента, Верховної Ради України та органів місцевого самоврядування та звільнення окремих посадових осіб.

Уявляється доречним та дієвим механізм електронних петицій, при якому в електронному форматі за дострокові вибори голосує та ж кількість виборців, яких достатньо для визнання виборів легітимними. Запровадження такої ж системи в органах, які формуються через призначення. Інновація сприятиме посиленню впливу всіх цивілізованих форм громадського контролю.

В) прийняття  законодавства  про  опозиційну  діяльність.

Уявляється, що політична боротьба повинна здійснюватися на конкурентних засадах, опозиція повинна бути легалізована не тільки на рівні Парламенту, а й на рівні органів місцевого самоврядування, мати ефективні інструменти політичного впливу, гарантії своєї діяльності.

За наведеними вище напрямами роботи ми анонсуємо подальшу діяльність нашої організації і незабаром ознайомимо з її результатами.

Без коментарiв

Додати свiй коментар