Хроніка розгляду люстраційних справ судами України

З моменту набрання чинності Законом України «Про очищення влади» ми можемо сміливо говорити, що у судовій практиці з’явилася абсолютно нова категорія судових справ – справи з приводу оскарження звільнень з посад відповідно до Закону України «Про очищення влади».

Зазначені спори полягають у тому, що посадові особи, які були люстровані та звільнені з посади за результатами перевірки, почали масово оскаржувати такі звільнення, вважаючи їх незаконними.

За даними засобів масової інформації до судів надійшло більше 1000 таких позовів.

Нажаль, не всі справи дійшли до логічного завершення.

Так, більш ніж за половиною з них провадження були зупинені, а розглянуті по суті лише 324.

Позовні вимоги були задоволені у 225 справах. В апеляційному порядку було оскаржено 301 рішення  і  розглянуто апеляційним судом 257.

До Вищого адміністративного суду України надійшла 141 касаційна скарга – розглянуто 77 справ.

В період 2014–2015 років, коли таких позовів про поновлення на посаді було подано до судів найбільше, була розповсюджена практика зупинення розгляду судових справ щодо звільнення посадових осіб відповідно до Закону України «Про очищення влади».

Суди зупиняли розгляд справ до винесення Конституційним Судом України рішення щодо відповідності Конституції України деяких положень зазначеного Закону.

Так, в період з листопада 2014 по березень 2015 року до Конституційного Суду України надійшли три конституційні подання щодо визнання окремих положень Закону такими, що не відповідають Конституції України.

Суб’єктами таких подань були Верховний суд України – двічі та 47 народних депутатів.

В квітні 2015 року Перша колегія суддів Конституційного Суду України об’єднала провадження за трьома конституційними поданнями в одне конституційне провадження.

Починаючи з квітня 2016 року Конституційний Суд України продовжує розгляд справи в закритому форматі.

Необхідно зауважити, що справа за конституційними поданнями розглядається в Конституційний Суд України з квітня 2015 року, тобто вже майже 2  роки.

До сьогодні, рішення Конституційного Суду України у справі щодо невідповідності деяких положень Закону України «Про очищення влади» Конституції України – відсутнє.

Слід зазначити, що законодавством України визначено: справи стосовно прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються та вирішуються протягом розумного строку, але не більше двадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Таким чином, Конституційний Суд України зумовив не лише порушення вимог законодавства щодо строків розгляду справи. Він також фактично унеможливив здійснення правосуддя та захист прав і законних інтересів осіб, чиї справи по теперішній час залишаються без розгляду.

Отже, про що свідчить таке затягування конституційної справи?

Якщо би Закон відповідав Конституції України, то Конституційний Суд України швидко ухвалив би відповідне рішення.

Проте, цього досі не відбулось.

Неодноразово виголошувались думки, що Конституційний Суд України знаходиться в залежному стані від інших гілок влади, певних політичних сил, тощо. Крім того, у складі самого суду є декілька суддів, які підпадають під дію закону про люстрацію.

Які можливі шляхи вирішення цієї ситуації є ?

Припустимо, що перший варіант ­– це Конституційний Суд України визнає Закон України «Про очищення влади» неконституційним. Відповідно, суди, які призупинили розгляд судових справ, зможуть відновити їх розгляд та відносно швидко винести відповідне рішення.

Другий варіант – Верховна Рада урахує рекомендації Венеційської комісії та внесе відповідні зміни до цього Закону з метою усунення його недоліків.

В свою чергу, ми сподіваємось, що Конституційний Суд України у найкоротший термін все ж таки прийме остаточне рішення.

 

Без коментарiв

Додати свiй коментар