КРОК УПЕРЕД, ДВА КРОКИ НАЗАД: МІН’ЮСТ НАМАГАЄТЬСЯ ВИПРАВИТИ ВЛАСНІ ПОМИЛКИ

Однією з тем, яка останнім часом дуже широко висвітлюється ЗМІ, є тема рейдерства. За переконанням представників Міністерства юстиції, саме завдяки їх активній роботі в Україні здійснюється боротьба з цим небезпечним явищем.

Як заявив Міністр Павло Петренко, «Проблемі рейдерства 20 років, і наші реформи зупинили розкрадання підприємств на 100 млн.грн.».

Так, дійсно, цій проблемі близько 20 років, але особливого розквіту вона набула за останні 2,5 роки, і в тому числі, через невдалі реформи у сфері державної реєстрації.

Дивіться самі.

26 листопада 2015 року Верховною Радою було ухвалено зміни до Законів України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у цих сферах. Їх фактичним розробником є Міністерство юстиції.

Цими рішеннями Парламенту було запроваджено чимало досить новаторських та прогресивних змін, що стосувалися питань реєстрації бізнесу та нерухомості, зокрема: у суб’єктному складі, уповноваженому проводити державну реєстрацію (розширення повноважень нотаріусів у сфері реєстрації нерухомості, наділення їх повноваженнями здійснювати державну реєстрацію бізнесу, уповноваження на проведення держаної реєстрації спеціальних акредитованих суб’єктів), у самій процедурі державної реєстрації (запровадження принципу екстериторіальності, започаткування процедури реєстрації бізнесу он-лайн) та у оформленні результатів державної реєстрації (скасування свідоцтва про право власності).

Вказані закони діють менше року, проте, в умовах зазначеного вище сплеску випадків рейдерства вже сам Мінʼюст визнав їх неспроможність та необхідність внесення до них змін.

І саме з метою нібито захисту прав власності під час реєстраційних дій, посилення адміністративної та кримінальної відповідальності суб’єктів реєстраційних дій, учасників незаконної змови Міністерством юстиції підготовлений проект закону 5067 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо запровадження європейських стандартів захисту прав власності та економічних інтересів громадян та інвесторів», який внесений до Верховної Ради 5 вересня.

Як зазначено у пояснювальній записці до проекту: «На сьогоднішній день немає повної захищеності прав власності як об’єктів нерухомості, так і корпоративних прав. Незаконне заволодіння правами на власність юридичних та фізичних осіб стало одним із негативних факторів впливу на інвестиційний клімат в Україні, на впевненість громадян України в майбутньому. То ж необхідність у законодавчому врегулюванні такого питання є нагальною.».

Ним передбачається внесення змін до низки законодавчих актів, але, не дивлячись на те, що документ є достатньо великим за обсягом – 30 сторінок, насправді він здебільшого спрямований на виправлення технічних помилок та формальне удосконалення законодавства, що було змінено торік.

Законопроект містить дуже мало положень, які дійсно спрямовані на боротьбу із рейдерством, а деякі викладені у ньому ініціативи навіть фактично є кроком назад у проведених реформах сфери державної реєстрації.

Хоча Міністр не наважується визнати, але розквіт рейдерства відбувається саме через невдалу реформу сфери державної реєстрації, і справжня причина підготовки законопроекту 5067 насправді криється у цьому.

Розробка зазначеного документу в черговий раз підтверджує, що «реформатори з Мінʼюсту» себе дискредитували: адже цим кроком вони фактично визнають, що саме тими змінами до законодавства, якими нібито були спрощені умови ведення бізнесу в Україні, і був спричинений сплеск рейдерських атак по всій країні.

Погоня за місцями у міжнародних рейтингах та намагання випередити інші державні органи у кількості та прогресивності реформ обернулася катастрофою – масштабними протиправними захопленнями успішних підприємств, новими витонченими рейдерськими схемами, у тому числі і за масової участі у них представників органів влади, недобросовісних реєстраторів, «чорних» нотаріусів.

Таким чином, розквіт рейдерства в Україні – не стільки активізація «поганих людей – рейдерів», скільки неналежна відпрацьованість норм законодавства, що діють на цей час, його розробниками.

Фактично держава змінами до законодавства у сфері державної реєстрації бізнесу та нерухомості, що відбулися у листопаді 2015 року, спочатку успішно створила умови для розквіту рейдерства, а потім, як наслідок, була змушена почати боротися з ним.

Тож, може насправді ця остання «законодавча» ініціатива Міністерства юстиції свідчить про некомпетентність у ввіреній йому сфері державної політики та безглуздість минулорічних реформ? І саме це змушує Мін’юст фактично давати їм задній хід?

Така непослідовність дій Міністерства юстиції України вкотре говорить про відсутність єдиного бачення вектору розвитку державної політики у сфері державної реєстрації бізнесу та нерухомості та прийняття ситуативних рішень щодо змін у її регулюванні, без відсутності їх належного стратегічного підґрунтя.

Без коментарiв

Додати свiй коментар