Мінюст розпочинає зйомки другого сезону серіалу “Ліквідація”?

10 лютого відбулось засідання спільної колегії Міністерства внутрішніх справ України та Міністерств юстиції України, що пройшло під гаслом «Від нової поліції до нової юстиції та безпеки громадян».

Після закінчення цього заходу вже протягом кількох годин того ж дня у мережі Інтернет на безлічі веб-сайтів інформджерел з’явилися повідомлення та репортажі про його результати. Левина доля всіх новин стосувалася гучної заяви Міністра юстиції Павла Петренка щодо вже добре пропіареного чергового «покращення» – ліквідації органів юстиції найнижчого базового рівня.

Звернімося до публікації цієї новини на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції, оскільки саме її можна вважати офіційною позицією Міністерства з цього питання (https://minjust.gov.ua/ua/news/48062).

Не можемо не звернути увагу на вислів пана Петренка, який викликає неабияке обурення: «Ми прийняли рішення ліквідувати майже 600 районних управління юстиції радянського зразка, які існували в Україні протягом 20 років. Вони не надавали жодних сервісів і допомоги українцям, були забюрократизовані та закриті і не мали жодної мотивації надавати якісні послуги тим людям, які фактично найняли цих чиновників на роботу», – наголосив Міністр юстиції (орфографія публікації збережена).

Павле Дмитровичу, як же Вам не соромно???!!! Як Ви можете дозволяти собі так висловлюватися щодо органів, що функціонують у системі Вашого Міністерства. Це ж люди, які працюють у Вашій системі, які так чи інакше Вам підпорядковані, які вже два роки (без кількох тижнів) виконують усі Ваші доручення та приписи нормативних актів, виданих Міністерством, яке Ви очолюєте!!!

Давайте трошки розберемося, наскільки справді закритими і непотрібними  є районні, міські, міськрайонні та міжрайонні управління юстиції.

Всі ці органи діють на підставі затвердженого Міністерством юстиції України (несподівано!) Положення [1], в якому наведений перелік усіх функцій, виконання яких покладено на ці управління юстиції. Їх кількість зовсім «невелика» – 42. І цей перелік не є вичерпним.

Ці повноваження стосуються найрізноманітніших напрямків роботи української системи юстиції. Наведемо лише деякі з них:

– координація діяльності та проведення перевірок стану систематизації законодавства, стану правової роботи та з питань правової освіти населення;

– здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів та проведення перевірок стану додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів;

– організація та контроль виконання міжнародних договорів України з питань правової допомоги в цивільних, сімейних, кримінальних справах, а також конвенцій і угод з питань, пов’язаних з діяльністю установ юстиції;

– забезпечення державної реєстрації актів цивільного стану тощо.

І це без врахування повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, громадських формувань, які з травня цього року передаватимуться районним державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування, та повноважень у сфері примусового виконання рішень, якими опікуються відділи державної виконавчої служби, які фактично є самостійними юридичними особами, хоча і входять до структури районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції.

Міністр під час свого виступу наголосив, що основною метою реформи є розширення системи безоплатної правової допомоги, яка б виправдала своє призначення. Так, за словами Міністра, – 428 новостворених Бюро правової допомоги стануть місцями, де людина зможе отримати консультацію, послугу адвоката і реалізувати право на справедливість і на захист.

Але ж на сьогодні до компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції також віднесені повноваження з організації та забезпечення роботи громадських приймалень із надання безоплатної первинної правової допомоги. Такі громадські приймальні створені та функціонують при кожному управлінні юстиції в Україні. Загалом на цей час їх функціонує 660!!! (тобто фактична кількість громадських приймалень буде зменшена???).

Згідно з офіційною звітністю Міністерства юстиції лише за І півріччя 2015 року в рамках роботи громадських приймалень із надання безоплатної первинної правової допомоги було надано 107 тисяч консультацій. Станом на 17 вересня 2015 року до цих приймалень звернулось 8 462 особи, переміщеної з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції.

Крім того, управління юстиції щороку надають тисячі письмових консультацій громадянам в рамках розгляду їх звернень та здійснюють проведення прийомів громадян керівництвом управління.

Чому ж цей напрям роботи викликає таке незадоволення???

Може тому, що протягом року управління юстиції здійснює також і величезну кількість іншої роботи?

Наприклад, величезну кількість перевірок: стабільно щомісяця – по декілька суб’єктів нормотворення, протягом року – планові та позапланові перевірки станів правової роботи, правової освіти та систематизації законодавства – їх декілька десятків на рік, організація та повний супровід проведення засідань місцевих міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення – по декілька на рік (раз у квартал або у півроку – обов’язково), а також проведення різноманітних правоосвітніх заходів (семінарів, лекцій, круглих столів) та підготовку методичних матеріалів (пам’ятки, методичні рекомендації, інструкції) з правових питань.

А просто для прикладу трошки офіційної статистики з напрямку правової освіти за результатами роботи територіальних органів юстиції у І півріччі 2015 року:

організовано та проведено 1 022 засідання місцевих міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення;

організовано та проведено 29 049 правоосвітніх заходів;

проведено 2 571 перевірка стану організації правової освіти в навчальних закладах, 1 584 – в місцевих органах виконавчої влади та на державних підприємствах, установах, організаціях;

підготовлено 3 284 методичних матеріалів.

Це офіційні цифри Міністерства і вони шокують, правда? І це лише один напрямок роботи з багатьох. Шалене навантаження на працівників, але не виконувати ці повноваження неможливо, оскільки вони офіційно закріплені актами законодавства.

 

Необхідно також наголосити, що кількість спеціалістів районних управлінь юстиції, на яких покладено виконання цих повноважень (не рахуючи повноважень у сфері державної реєстрації) складає, як правило, 2-3 особи (і тільки у містах обласного значення не більше 5 осіб). Офіційно встановлена штатним розписом заробітна плата фахівців управління – мінімальна.

І не забудьте – щодня, щотижня, щоквартально, щопівроку, за 9 місяців та щороку всі управління змушені подавати до головних територіальних управлінь юстиції та до центрального апарату Міністерства силу силенну звітів, іноді по декілька з одного напрямку діяльності. І хто саме винен у тому, що Міністерство юстиції можна сміливо перейменовувати на «Міністерство папірців»?

Управління юстиції замість того, щоб більше часу присвятити реальній роботі з надання безоплатної правової допомоги громадянам, змушені більшу частину робочого часу проводити за такою технічною роботою з підготовки звітності.

Тож, може замість того, щоб ліквідувати місцеві управління юстиції, необхідно було просто звільнити їх від нікому непотрібної безглуздої паперової тяганини та вивільнити час для роботи з громадянами?

І взагалі постає питання, чому Міністерство так вперто просуває лише один напрямок роботи, нівелюючи інші функції? І чи дійсно робота цих новостворених бюро буде так кардинально відрізнятись від роботи місцевих управлінь юстиції? Хто гарантуватиме, що їх також не завалять необхідністю подання купи планів та звітів?

Доречі, згідно із представленою концепцією в Бюро правової допомоги кількість працівників передбачається встановити таку саме, як в апаратах районних управлінь юстиції – 2-3 спеціалісти.

Навіть якщо пропри здоровому глузду районні управління юстиції будуть ліквідовані, а замість них утворені Бюро правової допомоги, залишається лише сподіватися, що у таких Бюро європейськими будуть не лише стандарти надання правової допомоги, а й оплата праці їх працівників. В іншому разі – успіху ця реформа не матиме!

А ще виникає питання за рахунок яких коштів функціонуватиме така система надання безоплатної правової допомоги у разі припинення її фінансування міжнародними донорами?

 

 

 

 

__________________

1Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції затверджено наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 червня 2011 р. за № 760/19498.

Без коментарiв

Додати свiй коментар