Електронні сервіси Мінюсту: вони взагалі працюють?

Сьогодні важко знайти людину, яка б не чула про електронні онлайн-сервіси Міністерства юстиції України.

Яскрава презентація цих сервісів на засіданні Уряду 8 квітня 2015 року особисто Павлом Петренком розпочала нову еру у сфері державної реєстрації, яка проходить під гаслами «Не гайте часу в чергах!», «Без черг і корупції».

Масштаби їх рекламування, просування та піару охоплюють всі здобутки сучасного мас-медіа: численні інтерв’ю Міністра та його заступників, масові флеш-моби по усіх обласних центрах України за участі керівництва Міністерства та Головних територіальних управлінь юстиції, публікації у друкованих ЗМІ, розміщення банерів із активним посиланням на сторінку сервісів на веб-сайтах у мережі Інтернет, рекламні промо-ролики тощо. Основний месседж цих заходів, – користуйтеся онлайн-сервісами Мін’юсту і буде вам щастя.

Та чи так воно насправді з урахуванням сучасних реалій?

А проблема полягає у забезпеченні безперебійної роботи відповідних онлайн-сервісів.  Саме вона може звести нанівець всі започаткування та вкладені у розвиток цього напрямку роботи бюджетні гроші.

Це стосується стабільності роботи доменів, на яких розміщено веб-сайти відповідних єдиних та державних реєстрів та надійності серверів, на яких в електронному вигляді зберігається та обробляється вся інформація, а також програмного забезпечення, за допомогою якого ці сайти власне створені і працюють.

Проілюструвати цю проблему можна на прикладі найзатребуванішого та найпопулярнішого серед населення – Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ЄДРПОУ).

Представники Міністерства наголошують, що завдяки всім новаціям та вдосконаленням за допомогою власного ПК та банківської картки можна у будь-який час доби отримати виписку, витяг чи довідку із цього реєстру та навіть зареєструвати власний бізнес, не звертаючись до компетентних державних органів.

Проте вже неодноразово у його роботі траплялися збої, які проявляються у наступному

По-перше, головна сторінка або просто «відмовляється» відкриватися, або переадресація до наступного кроку процедури отримання довідки (витягу, виписки) чи реєстрації просто не спрацьовує, ні з першого разу, ні з десятого.

Як виявляється, цей реєстр працює не через будь-який Інтернет браузер. Ці знання доводиться отримувати, як правило, на власному досвіді, оскільки в усіх поширених покрокових інструкціях щодо роботи цього он-лайн сервісу така інформація не зазначається. Лише на сторінці «Загальна частина Кабінету» можна знайти застереження малесенькими літерами, що сайт працює з наступними версіями браузерів: Google Chrome – версія 45 та вище; Mozilla Firefox – версія 41 та вище; Opera – версія 32 та вище; Microsoft Internet Explorer – версія 10.0 та вище; Safari – версія 5 та вище. То чому б одразу не застерегти користувачів, щоб вони звертали увагу на ці моменти? Адже чесність лише привертає до себе та викликає вдячність.

Але найбільше проблем виникає із роботою механізмів оплати замовленого документу або дії. Сторінку з кроком «4» – оплата – «вибиває» найчастіше. І якщо минула проблема стосувалася лише марно згаяного часу, то ця зачіпає ще й фінансову сторону питання.

Як гарантувати, що платіж пройде, якщо браузер раптово припинить свою роботу відразу після натискання кнопки «сплатити» або, у реаліях нашого суспільства, просто вимкнуть постачання електроенергії? Як довести, що платіж за послугу було здійснено або повернути свої гроші, якщо транзакція за банківською карткою була здійснена і відповідна сума списана, а дані заповнення форми на сайті ЄДРПОУ не збережені?

Четвертого лютого цього року на сайті була розміщена інформація, що у зв`язку з технічними роботами 04.02.2015 р. (дата зазначена згідно з інформацією на сайті)
у період з 17:40 до 18:00 приймання платежів буде обмежено.

Але такі проблеми виникали набагато раніше. І стосувалися вони роботи не лише ЄДРПОУ.

Наразі у мережі Інтернет на веб-сторінці інформаційного джерела «Сегодня.ua» можна знайти новину за 6 жовтня 2015 року, де зазначається, що Кабінет електронних сервісів Мін’юсту (kap.minjust.gov.ua) перестав працювати після того, як відкрився доступ громадян до Держреєстру речових прав на нерухоме майно. 6 жовтня сайт працював з перебоями з самого ранку, проте зареєструватися на порталі та ввести дані все ж було можливо. О 12:05 у відповідь на черговий запит на інформаційну довідку з реєстру нерухомості портал повідомив, що «сервіс надання інформаційних довідок з реєстру прав недоступний». Після цього перестала завантажуватися і головна сторінка Кабінету електронних сервісів. Однак о 12:20 головна сторінка вже відновила роботу. Пошук по реєстру власності як і раніше не працює. Як відзначають фахівці, збої в роботі порталу можуть бути викликані перевантаженням серверів через звернення великої кількості користувачів (режим доступу http://ukr.segodnya.ua/economics/realty/rassekrechennyy-gosreestr-nedvizhimosti-perestal-rabotat-onlayn-655605.html ).

Офіційні адміністратори реєстрів намагаються уникати широкого висвітлення таких проблем у функціонуванні власних сервісів у ЗМІ, адже це безперечно негативно впливає на імідж.

Скарги на перебої у роботи реєстрів можна почути серед пересічних громадян, які все ж таки вирішили спробувати запропоновані послуги.

Тож, хто хоче втратити свої гроші та згаяти свій час на марні спроби отримати ту чи іншу довідку, коли сторінки відмовляються завантажуватися або переходити на наступний крок процедури, а оплатити цю послугу взагалі неможливо, бо сервіс не працює?

Одразу пригадується всеукраїнський збій в роботі реєстрів Мінюсту, який стався
1 жовтня 2013 року. Тоді керівництво Міністерства прокоментувало цю ситуацію так:
«1 жовтня 2013 року у зв’язку із технічними проблемами, які виникли під час ведення реєстрів інформаційної мережі Міністерства юстиції України, що здійснюється державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України, унеможливився доступ до реєстрів, які забезпечують діяльність Державної реєстраційної служби України, Державної виконавчої служби України, органів юстиції і нотаріусів.

За попередньою інформацією, наданою державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України, відбувся збій програмного забезпечення, яке було розроблене ТОВ «Арт-мастер» та ТОВ «3-Т», внаслідок чого було заблоковано діяльність усіх користувачів, які використовують вказані реєстри. Фізичні та юридичні особи були позбавлені можливості реалізувати свої конституційні права та свободи. Детальний огляд програмного забезпечення і аналіз ситуації засвідчив, що відбулось несанкціоноване втручання в роботу комп’ютерного обладнання, автоматизованих систем та комп’ютерних мереж Міністерства юстиції, що призвело до блокування інформації і порушення встановленого порядку її маршрутизації ( режим доступу http://old.minjust.gov.ua/news/44276 ).

Річним планом державних закупівель Міністерства юстиції України на 2016 рік зі змінами (режим доступу http://old.minjust.gov.ua/derzh_zakup ) передбачено проведення у січні 2016 року процедури закупівель послуг щодо обробляння даних, розміщування інформації на веб-вузлах, щодо програмного застосування та інші послуги щодо забезпечення інформаційно-технологічною інфраструктурою (код ДК 016-2010:63.11.1 (Послуги з керування мережами даних і з підтримки мереж даних код ДК 021:2015: 72315 (для забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, держателем якого є Міністерство юстиції України)).

Вартість предмета закупівлі – 25 662 582,00 грн. (двадцять пʼять мільйонів шістсот шістдесят дві тисячі пʼятсот вісімдесят дві гривні з урахуванням ПДВ). На хвилиночку – більше 25 мільйонів гривень на рік!!!

Тож, здавалося б, невже за таку суму грошей не можна знайти спеціалістів такого рівня, які б розробили софт, що забезпечив би належну сталу роботу онлайн-реєстрів? Ми ж ідемо до Європи!

Проте, на законодавчому рівні встановлено обмеження, що адміністратором реєстрів призначається державне підприємство, яке належить до сфери управління Міністерства юстиції України (постанова Кабінету Міністрів України від 14 липня 1999 року № 1272 «Деякі питання адміністрування Державних та Єдиних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції»)

Тож коло вирішення всіх проблем замикається цілком на Міністерстві юстиції – воно є держателем всіх реєстрів, воно ж визначає і їх адміністратора, що йому повністю підпорядковується. Таким чином, бюджетні кошти за межі цього кола суб’єктів не виходять.

От і спадає на думку влучні запитання: чи дійсно всі запроваджені онлайн-сервіси Міністерства юстиції є дієвою новацією або це добре пропіарена акція, яка так і не буде доведена до свого логічного завершення і залишеться черговою«недореформою»?

Як можна довіряти ненадійним онлайн-ресурсам, користування послугами яких передбачає не тільки витрачання власних грошей, а й настання юридичних наслідків?

 

Без коментарiв

Додати свiй коментар